onsdag 28 januari 2015

Vecka 5: Livet på sjön

Hemingways klassiker den gamla och havet hade antagligen inte riktigt vara lika tragisk om fiskaren i boken spelade skön temamässik havsmusik. Därför så drar onsdagsmusik på kaptensmössan, beskor oss med ett par Docksiders och gör motsatsen till att kasta ankar. Det är dags för temat “Livet på sjön”!
Den gamla pixla båten och havet

En man som har mycket koll på hur det är på sjön är Jamie Cullum, för han har skrivit låten “”All At Seaoch hur kan man skriva en sådan låt utan experience. Låten kommer från Jamies bästa album “Twentysomething". Det är helt klart en bra skiva om man gillar storbandsjazz.

En man som slängt sitt hjärta i havet är Elias i Elias and the wizzkids. Låten “Mermaidfrån skivan “A little mess”, som egentligen är bandets enda riktigt lyckade produktion.

Låtar på svenska om havet finns ju också, för att nämna några sådär lite snabbt så finns ju tex Håkan Hellströms “Saknade te havs” eller varför inte Robert Brobergs “Vatten”. Den sistnämnda är väl egentligen inget man kan rekommendera jättemycket, men ah. “Till havs” och “Ta mig till havet” också, för guds skull! Och slutgiltligen, det överlägset bästa av dessa tips; Reeparbahn med låten “Havet ligger blankt”, från det sena 70-talet:

Om man har riktigt tråkigt en dag så kan man ju alltid försöka lyssna på havet, det senaste året har jag märkt att folk gör väldigt konstiga saker på youtube som de öh ja spelar in och sen lägger upp. Nedan kan ni hitta någon som spelat in havet i 2 timmar. https://www.youtube.com/watch?v=JB5DhiC6wDQ
Så kan man titta på den här bilden under tiden man lyssnar på havet
En annan skön låt som inte riktigt handlar om sjön är Feist låt Sealion, nåväl den handlar inte riktigt om sjölejon heller men det här är ett fett svårt tema så vi tar det vi hittar. Feist är iaf en gammal favorit som man ibland återupptäcker på samma sätt som Coldplay/Jamiroquai och The Who.

Inte sjölejon men kanske sjöhästar
När man känner att livet till havs börjar bli långtråkigt, eller om man bara vill visa upp sin bleka kropp så kan man åka till stranden. Därför kommer här två tips om stranden, först ut är Andreas Mattsons Where The Wave Breaks som är skönt melankoliskt från Andreas debutalbum The Lawlessness Of The Ruling Classes. Låt nr två är Crystal Fighters låt Plage som kanske också är världens bästa sommarlåt, jag menar, kärlek, sommar, strandbad, allt i en låt. Gillart
Mer om gula pianon nedan
Sist ut på detta fenomenala havstema är artisten med världens mest komplicerade namn, låten är Blue Blue med  Iamamiwhoami. Iamamiwhoami som tidigare gick under namnet Jonna Lee som jag och Richard träffade på under Arvikafestivalen 2009.
"
-Va när vi träffade vi henne? Nu ljuger du va. Haha jag har inget minne av detta. KUl att chattaa i driven förresten lulz
-Alltså vi var ju på hennes minikonsert när det regnade fett mycket sen så träffade vi på henne någonannangång under festivalen.
- ahhhh hon nu minns jag

"

En annan personlig anekdot angående Jonna är att jag Johan målade mitt piano gult efter jag blev inspirerad av att hon hade ett enfärgat piano också. Nu hittade jag en rätt skön cover från Jonna Lee-dagarna som är rätt utanför temat men vi kör ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar