onsdag 4 april 2012

Vecka 14: Lugna favoriter

Richard Säger:
HEJ, kära läsare!
Jag är otroligt trött just nu, jag var tvungen att ”catch a flight to Sweden” väldigt tidigt imorse, så jag ber redan nu om ursäkt för eventuella stavfel och så vidare. Iallafall, med detta i åtanke ska jag och Johan presentera lite softa lugna favoriter, saker att stressa ner till helt enkelt, eller att lyssna på om man redan är helt slut. (Förväxla inte detta blogginlägg med den asdåliga radiokanalen lugna favoriter, det är fortfarande bra låtar vi kommer ta upp.)

Den första låten jag vill tipsa om är Banana Pancakes av Jack Johnson. Sköna ukulele-harmonier, myspysig text och allmänt avslappnande. Ingenting av Jack Johnson är så himla stressigt egentligen, så du kan lyssna på det mesta han har gjort. Men Banana Pancakes håller alltid. Någon som har provat att äta det förresten? Hur går det till? Vill han mosa ned banan i smeten eller bara ha banan på?
Banana-Pancakes
Det andra tipset är en otroligt skön skiva av Joanna Newsom. Hon är inte så spottyfierad men det finns ju andra sätt att få tag på musik. Skivan har det mycket enkla namnet Ys och är lika fin och enkel som namnet. Hon spelar harpa och skapar drömska världar både med sin musik och sina texter. Att lyssna på hela skivan rakt igenom slår de flesta avslappningskurer.
Den bästa låten är enligt mig Emily, men som sagt så är hela skivan extremt bra som helhet.

The Dandy Warhols är ett band som annars inte är så himla avslappnat av sig. Det är inte ovanligt att de brukar slåss med varandra på scenen, och de är kända för att ha tagit otroliga mängder droger. Se dokumentären Dig! om dem och The Brian Jonestown Massacre om du är intresserad av att veta mer.
Iallafall – låten med det passande namnet Sleep från den svinbra skivan Thirteen tales from urban bohemia är väldigt avslappnande – lyssna på den och må bra, på ett litet halvskumt sätt. 
Looking Dandy
Om du gillar detta, att slappna av på ett skumt/surrealistiskt sätt så måste du ju även SÅKLART lyssna några gånger på det fantastiska ledmotivet till Twin Peaks, som är komponerat av Angelo Badalamenti.

För att det inte ska bli för ”skum” musik nu så svingar vi upp bloggen med ett ganska självklart tips, som jag egentligen inte riktigt vet om jag gillar eller ej. När jag hade min första mp3-spelare  
Richards första mp3-spelare
så brukade ofta köra på shuffle-mode. Och nästan ALLTID så kom låten The Memory Of Trees, av Enya - Vilket var helt sjukt eftersom jag hade kanske 10.000 låtar på den. Jag brukade spela fram den för det mesta men till slut så lyssnade jag på den, och den är faktiskt ganska mysig.

Annat som är mysigt är män med skägg och det är så jag kommer avsluta detta blogginlägg, nämligen med den trevliga pratlåten Things the grandchildren should know av Eels. Lev väl och ta hand om varandra – så ses vi om en vecka. 

Johan Säger
Hej igen. Den här veckan ska vi snacka harmoni och chill-musik. Vi ska hitta musiken som personifierar Ernst Kirchsteiger och som ger dig en lugn stund i vårat ack så stressiga samhälle. Däremot så är det som vanligt stressigt när jag skriver det här inlägget eftersom jag planerar ungefär lika bra som min systerson som är 1½ år. Därför prövas alltså varje låt för att se om jag själv blir lugnare av den eller inte.

Nu till musiken. För att bryta av vårat ofta något popiga tema tänkte jag först prata om lite pianomusik. Främst den ganska kända låten Gymnopedie No.1 som är skriven av Erik Satie. Jag blir alltid lugn av den här låten för jag tror att den spelas på SVT 2s testbild ungefär vid kl 9 på morgonen och då brukar jag gå upp och göra frukost och ibland lyssna på den. En bra start på dagen helt enkelt. När man däremot är sugen på att somna så ska man göra det till Peace Piece av Bill Evans den mycket stämningsfulle jazzpianisten. För att avsluta det här lilla pianostycket tänkte jag till slut tipsa om en av de bästa lugna favoriter som jag har och det är Jamie Cullums All At Sea. Som jag tolkar handlar om verklighetsflykt till det lugna livet till havs!
1426287043_3c650829e7_z.jpg (640×481)
Test-tv har ett bra soundtrack
För den ultimata lugna musik måste vi däremot lämna pianomusik och söka oss till 80-talet. Det här är en låt som jag hörde först förra sommaren och det är en riktigt fin 80-talsdänga från David Sylvian som var frontman i bandet "Japan" som inte var speciellt bra. Men hans låt Forbidden Colours den är i motsats helt grym.

Moriarty är ett band som vill upplysa er om. Bandet är en multinationell sammansättning av artister lite överallt ifrån, dock mest från Europa. De är mycket influerade av amerikansk blues och country. Den första låten jag hörde ifrån dem är Jimmy vilket jag fortfarande tycker är den bästa låten men de har även gjort en bra cover på Depeche Mode:s Enjoy The Silence. Sen gör ju inte det här bandet bara lugna låtar men de är fortfarande väldigt lyssningsvärda.
En annan skön cover är Shout Out Louds cover på "Is There A Ghost" av Band of Horses. Se nedan


Sen så går det ju inte att bortse från ett band när man pratar om lugna favoriter. Det är ju givetvis Kings of Convenience från Bergen. Det är ett band som har varit med ett tag och själv anser att den första skivan Quiet Is The New Loud. Jag hittade en rolig liten video med dem också som ni kan se här nedan som är inspelad i vattenbrynet någonstans i Italien tror jag:


Det var allt för den här veckan. Hoppas ni har fått några nya lugna favoriter att lyssna på nu.
Veckans fråga lyder: Lyssnar du helst på lugn eller pepp-musik? 
Här är länken till veckans bästa spotifylista -------> Onsdagsmusik v 14

Stay Tuned
Wednesdays is just a week away

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar