onsdag 30 maj 2012

Vecka 22: Djurens musiktimme

RICHARD SÄGER
Hej och välkommen till ännu en vecka av Onsdagsmusik. Om du inte vet vad detta är för en blogg så är det i stora drag en musik-tipsar-blogg. Den drivs av mig (Richard) och min medbloggare Johan. Vi brukar ha olika teman varje vecka som vi skriver om, kolla gärna in de gamla inläggen - gamla inlägg är som nya om man inte har läst dem förut.

Hursomhelst, veckans tema är; Djur. Kanske det konstigaste temat hittils men det finns faktiskt många bra band därute som har djur-ord i sina namn. Eller att de har gjort låtar som har djur-ord i titlarna. Anything goes, den här veckan, bara det är något sånär djurlikt.

Mitt första tips är den vackra kärleks indiepop-låten 
The Mermaid av svenska Elias & The Wizzkids, som Johan tipsade mig om för några år sedan. (En sjöjungfru är ju iallafall till hälften djur, så jag tyckte det var okej att inleda med den).

Elias and the Wizzkids jämför en gammal romans med en sjöjungfru.

Mitt nästa tips blir Slagsmålsklubben med klassikern Spring For Livet Gottegris, från deras enligt mig bästa skiva Sagan om konungens årsinkomst - som förövrigt måste vara ett av de bästa albumnamnen någonsin.

Onsdagsmusik vecka 12 skrev jag om Vit Päls och deras senaste släpp Nånonstans ska man va, det finns dock inte så mycket djur på den förutom på omslaget. Så mitt tips blir istället en låt från den tidigare skivan Nu var det iallafall så - nämligen Rottweilerpark. Nu är ju just en rottweiler kanske det fulaste djuret jag vet - så extremt ocharmigt så det finns inte. Men låten är bra, opretantiös sång blandat med bongotrummor. Lite djungel indiepop. Mysigt är ordet.

 


Ful Rotweiller men Rotweillerpark av Vit Päls är ändå värd att kolla upp.


Det sista tipset för min del blir av det fantastiska isländska bandet Seabear, och deras låt Cat Piano. Jag är otroligt nöjd med detta tips då det bakar in två djur i samma tips. Både katt och isbjörn då Seabear syftar på det latinska namnet för isbjörn Ursus Maritimus. Ett såkallat dubbeldjur. Tror ni att Johan lyckas få in några dubbeldjur i sitt inlägg? Det återstår att se! Över till honom! (Jag slänger in några mer djurlåtar i veckans lista, som ni hittar en länk till i slutet av inlägget, precis som vanligt).


JOHAN SÄGER
Tack så mycket Richard, vi får helt enkelt se om jag lyckas. 
Salam kära läsare. Vi på onsdagsmusik älskar ju naturen och därför blev veckans tema, låtar med djur i titeln. Detta som ni förstår är ju ett väldigt bra tema om man tex tycker om djur eller musik, vilket de flesta gör.

Nu till musiken. Jag har valt att göra så att jag lägger upp det så att jag tar de finaste djuren först och sen går mot fulare djur. Först ut är Troy von Balthazar med låten The Tigers. Tigern är ju lätt ett väldigt ståtligt och fint djur. Den här låten är däremot väldigt mörk då den handlar om att dricka för att hålla bort tigrarna vilket antagligen är någonsorts metafor. I texten nämns även en "Manta Ray" alltså en djävulsrocka. Troys musik pendlar mellan lo-fi folkpop och går ibland mot indierock. På sin hemsida kan man hitta nedanstående bild under "Biography" vilket jag ändå tycker sammanfattar hans musik på ett bra sätt.
TVB-writes-beautiful-music.jpg
Kaxigt i dessa Wordfeud-tider
För att inte vara sämre än Richard ska även jag lyckas med ett dubbeldjur. Så jag slår till med Meadowlarks med dom gamla scenrävarna Fleet Foxes(hur många ordvitsar fick du in i ditt inlägg Richard?). Fleet Foxes kan ju också titelera sig som både Troy von Balthazar och Seabear som ett indiefolkband, vilket det verkar blir en hel del om idag. De har producerat två mycket bra album, där det senaste heter Helplessness Blues och jag tror inte att jag är ensam om att önska att det snart kommer ett tredje. 
Rävarna är i farten 
Från tigrar till rävar och en fågel. Nu tar vi oss an de lite fulare djuren. Nämligen sjölejonet. Den kanadensiska sångaren Feist gjorde för några år sen en låt som heter Sealion, en riktigt pepp poplåt med en speciellt fin kör i mitten av låten. Jag har inte lyssnat på hennes senaste skiva än, därför tipsar jag om en gammal skiva som heter The Reminder . På den skivan gjordes det en alldeles fantastisk musikvideo till låten I Feel It All, se den här

Då var det dags för det fulaste djuret på Johans djurlista. För att hitta det djuret måste vi däremot leta utanför våra egna referensramar och snarare ta en titt på Steven Spielbergs dokumentärfilm E.T som handlar om ett ohyggligt fult djur(rymdvarelse). Det svenska synthbandet S.P.O.C.K har gjort låten E.T. Phone Home. Mer om S.P.O.C.K ska det bli en annan onsdag då vi ska djupdyka i svensk synthmusik. 
Fulaste djuret idag
Tack för den här veckan och hoppas att ni tittar in nästa onsdag, tills dess kan ni antingen skriva kommentarer vad ni tyckte den här veckans blogginlägg. Och glöm inte att likea oss på ansiktsboken.
Här kommer veckans spotifylista fylld med musik om djur ---->> Onsdagsmusik v 22
Syns nästa onsdag.

Stay Tuned
Wednesday Is Just A Week Away


2 kommentarer:

  1. Tack för ett fint blogginlägg om det allra finaste som finns, djur!
    Vill även passa på att tipsa om den fantastiska låten "Djur som talar engelska" av 50Hertz, det finns en asgrym video på Youtube! "För hundspråk och kattspråk är internationellt....."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 50 Hertz är en gammal favorit, men hade inte hört den låten så tack för tipset!
      Förövrigt glömde vi väl bort "When I said I wanted to be your dog" av Lekman, men det är ganska skönt att INTE nämna honom i varje inlägg också

      Radera