onsdag 23 maj 2012

Vecka 21: Den nya horisonten

RICHARD SÄGER

HEJ och hjärtligt välkomna till ännu en vecka av fantastiska musiktips och dylikt i Onsdagsmusik! Förrförra inlägget  lästes av, i jämförelse med tidigare, extremt få personer - är ni trötta på bloggen? Kanske har vi snöat in och ältat samma saker om samma musik om och om igen? Nåväl, med detta i åtanke ska vi denna veckan nu tipsa om musik vi aldrig hört förut. Nya saker alltså. Detta kräver mycket tid och runtklickande på spotify för att hitta bra saker, men när vi gör det, så tipsar vi om det här. Fantastiskt, va?

Jag tycker dock att jag fick jackpot ganska direkt, nämligen det amerikansk-brittiska bandet Au Palais. Deras första EP kom i november förra året och heter Tender Mercy EP. Om man inte har, eller gillar, spotify kan man lyssna på lite av deras grejer Här. Om jag ska beskriva musiken får jag säga att det låter lite som en blandning mellan The Knife och James Yuill. Det är ambient, men ändå ganska poppigt. Väldigt bra iallafall, jag spår en ljus framtid för bandet och jag ska fortsätta ha koll på dem, här är en länk tills deras tumblr-tjosan: http://aupalais.tumblr.com/. En kuriosa är att de endast spelar in sin musik på natten, enligt uppgift.
Så här ser de ut i bandet Au Palais.
Ett band som verkar vara ganska känt men som jag precis hittade är Orchestral Manoeuvres In The Dark som är ett band som bildades 1978 men som fortfarande är aktiva. Ljudmässigt är det väldigt synthpoppigt,  lite som Depeche på uppåt-tjack. Jag gillar det jag hör.

Mitt avslutande tips får bli det amerikanska duon I Am The World Trade Center, ett något makabert namn kanske men av vad jag läst så fanns de innan al quida gjorde sin grej. Musiken kan beksrivas som någon form av ambient lätt synth-techno-pop (ni fattar precis vad jag menar va?). Det är iallafall grymt och coolt och jag tror bästa låten är Rockefeller Tree. De har också gjort en rolig cover på  The Human LeagueDon't You Want Me.
All musik görs på en enkel laptop, vilket jag tycker är uppfriskande och ganska inspirerande. Bandet har vad jag vet inte gjort något sedan 2005, men det finns ändå mycket bra att lyssna på. Så gör det. Ha det kanoners så ses vi nästa gång! Över till Johan!


I am the World Trade Center


JOHAN SÄGER

Tack Richard och tack för krya-på-dig-listan förra veckan. Den gjorde susen. Själv tror jag nog att våra läsare istället njuter av vårvädret. Sluta med det! Idag så skriver vi som vanligt om en massa spännande saker. Det kommer ske i form av musik som vi aldrig hört förut. Min kommer ta upp en producer av remixar, lite nytt och lite gammalt. 

Då äldst alltid får börja i brädspel tänker jag börja med Steget. En svensk popduo från göteborg med Matilda på sång och Nils på piano. Hur jag har missat de här är för mig ett mysterium. Fick ungefär samma känsla när jag hittade dem i helgen som de som förstod att Titanic inte bara var en film på dennes 100års jubileum. Stegets styrka är framförallt enkelheten i låtarna och texterna. Samt att Matilda sjunger otroligt bra. Min favorit hittills är låten Kom igen som är bland dom mer upptempolåtarna på skivan Förändrar Allting. Rykten går även att Stegets nya sound även kommer innehålla lite synthesizers, det har potential att bli fruktansvärt bra. Jag har dessvärre sökt förgäves efter ett smakprov. Mer om Steget när det dyker upp.
Mer synth till Steget!

Nummer 2 denna gång är DJ och musikproducenten Viceroy från San Franciscooo. Han är egentligen ganska mainstream, har gjort ett par shyssta remixar, tex den här Yelle-låten. Men det jag skulle vilja prata om är hans remix-serie Jet-life. Det är ganska avskalade låtar som har intensifierats med lite karibiska toner som jag annars bara har hört från Koop. Här nere kan ni lyssna på på Viceroys Jet Life remix av Notorius B.I.G. - Going Back to Cali. Lyssna och känn sommarvärmen i den här låten. 


För att avsluta det här inlägget av folkets musikblogg onsdagmusik kommer jag tipsa om den nyss släppta skivan Here Comes The Sun av svenska It´s A Bird! It´s A Plane!. För det första gillar jag Stålmannen-referensen i bandnamnet men musiken bara sveper med en. Det är storslaget och de har tagit hjälp av både en gospelkör samt Annika Norlin. Det är en skiva som satsar högt och jag tycker att det når sina mål. Ibland tycker jag däremot att övergångarna mellan de lugnare partierna och när det tar i lite mer kunde vara lite mjukare då de tenderar att vara ganska skarpa. Men i det stora hela är det storslaget, vackert och framförallt inte tråkigt. Skönaste låten enligt mig är Waking Up A Ghost.
Lyssna in veckans spotifylista ----------->> Onsdagsmusik v 21


Stay Tuned
Wednesday Is Just A Week Away

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar