onsdag 8 april 2015

Vecka 15: Melodisk oväsende

Tjenare Eliten, denna onsdag efter en tids paus har vi blåst i mistluren, tänt fyrarna, slagit på Batman-signalen och vår vän Gustav har svarat med temat melodisk noise, Vi låter honom förklara:

Denna onsdag har jag, Gustav (aka Blomman?), fått den stora äran att gästblogga på Onsdagsmusik-bloggen och dela med mig av lite musik. Musiken jag valt att fokusera på är en samling av musik som jag skulle klassificera som melodic noise alternativt melodiskt oväsende. Vad jag kan urskilja är att musiken verkar ha sitt ursprung i Tyskland och Frankrike under senare hälften av 90-talet. Angränsande genrer verkar vara fransk house och nu-disco med stora influenser från 70- och 80-tals disco.
Lite vitt brus till onsdagskaffet
En av de stora artisterna inom genren är fransmannen Mr Oizo som säkert många i tjugoårsåldern kan minnas från typ Vox Pop med musikvideon med den gula “muppen” Flat Eric.

Förutom Mr Oizo vill jag argumentera för att Daft Punk på sitt första album, Homework, hade lite av det soundet som genren innefattar. Soundet jag refererar till är en mix utav bas (synth eller vanlig), som tar en melodisk karaktär, och trummor som tillsammans repteras med viss variation. Genren är antagligen kvarlevorna utav den europeiska DJ-kulturen som fanns på 90-talet. En annan artist som jag tycker passar ytterst bra in i genren är tyska Siriusmo.


Som ni kanske märker är min klassificering inte helt klar, men jag tänkte att jag lika gärna kunde dela med mig utav mina fynd eller ofynd. Som vanligt följer en spellista med låtar av artister som jag anser skapar eller har skapat musik i genren och låtarna är några exempel på dessa verk. (Red: som alla är inlagda på veckas lista).
Veckans gästbloggare Gustav!
Tack så mycket Gustav för dina tankar om denna genre. Vi på onsdagsmusik tycker alltid om en utmaning och det har det här verkligen visat sig vara, men vafan nu kör vi. Först ut är tyska Digitalism, ett band jag följt sen runt 2010, de var väldigt stora på indiescenen sent på nollnolltalet. Jag anser att deras första skiva Idealism till stor del stämmer in på Gustavs genre (även om jag anser att skivan I love You Bro är den bästa de gjort), mycket repetiva trummor och kanske mer noiseisch melodislingor men de funkar. Framförallt vill jag premiera låtarna Pogo, den mer minimalistiska Zdarlight och den väldigt Daft Punkiga Echoes.
Digitalism verkar också tycka Paint är roligt
Etienne de Crécy en fransk house DJs nya skiva Super Discount 3 är väl egentligen ganska dålig. MEN! den har en rätt skön låt kallad Night(cut the crap) vars basgång jag absolut älskar, den har lite sci-fi-soundtrack över sig dessutom vilket ger den ett något dystopiskt sound.
Fransmän och deras synthesizers
Senaste veckans musikfynd är bandet Rone, även denna person en fransman, det här börjar bli någonsorts frankofilblogg. Jag har inte hunnit lyssna igenom Rones alla låtar än eftersom jag också varit beroende av Agent Side Grinder(som vi kommer nämna betydligt mer i framtiden). Tillbaka till Rone vars musik jag främst vill beskriva som varm, lugn men också konstigt nog väldigt drivande. Något som man speciellt kan märka i låten So So So. En annan favorit är låten Bye Bye Macadam, båda låtarna saknar väl de trumdelen som Gustav nämner, men jag tycker de väger upp det i deras repetitiva natur och hur de bygger upp melodislingorna. Nu skriver Richard här för första gången på typ 4 veckor, det har varit ett och annat! Gött att bli inkastad i ett sånt här svårt tema, men det är bara att gilla läget. Först skulle jag vilja tipsa om min och Johans gemensamma vän Ole Brolins + kompis projekt "Telebild". Det är något mera åt noise-dub (eller 'bunker dub' som bandet själva definierar sig som) än åt discohållet som nämnts hittils men jag tycker det passar in bra! De finns ju inte direkt (inte alls) på spotify eller så men de har en soundcloud där man kan lyssna på sköna noise-beatiga livesessioner eller varför inte enligt min åsikt den bästa låtan Nävarna i myllan, som jag tror är från 2009.
Telebild, eller Telebild Resistance som de också kallar sig. Eller så har vi fel. Det har hänt förr.



Från östgötsk dubindie ska vi arbeta oss vidare till nästa tips som är Sebastian Tellier, som kanske blev mest känd för allmänheten när han för några år sedan representerade Frankrike i melodifestivalen och åkte runt på scenen i en golfbil och inhalerade helium från en uppblåsbar jordglob -->
Just den låten är väl inte riktigt representativ vare sig för Tellier eller temat för veckan, men roligt är den ju. Men för att ge lite mera relevanta exempel så rekommenderas Cochon Ville eller varför inte hans samarbete med tidigare nämnda Mr. Oizo - Skatesteak. Ni hittar såklart båda dessa i veckans playlist! Det sista tipset från mig och det sista tipset för denna vecka får bli Telefon Tel Aviv, som gör lite ambient-aktigt melodisk noise. Jag lägger helt enkelt in lite låtar i listan, så får ni lyssna själva. Men det är en skön mix av ambiens, falsettsång, beats och oväsen. Lev väl! Vi hörs! Snart kommer det hända något riktigt häftigt med Onsdagsmusik. Och tack än en gång till Blomman för att han ville gästblogga. Puss och kram! R + J.
OMG veckans onsdagsmusikbloggspotifylista!!!! --->>>> Onsdagsmusik v 15: "Melodiskt oväsen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar