onsdag 22 februari 2012

Vecka 8: Två olika listor med fyra tips i varje! Bam!

RICHARD SÄGER

Den här veckan ser det ut som om jag och Johan skriver om olika saker, men vad gör det? Detta kommer fortfarande vara ett awesome inlägg, det är jag helt säker på.
Tack till alla som besökt bloggen förra gången, och till alla som har kommenterat! Fortsätt gärna med det och hör även av er på onsdagsmusik@hotmail.com

Iallafall, nu till saken. Jag fick lite kritik av en kompis efter förra inlägget att alla länkar gick till spotify – det är ju givetvis pisstråkigt för den som inte använder spotify. Detta ska jag försöka ha i åtanke i fortsättningen och i mitt inlägg här idag blir det andra sorters länkar också. En slags avspotifyering av bloggen.

Jag tänkte helt enkelt, rätt upp och ner, lista 4 musikvideos som jag tycker att man mår bra utav, på olika sätt.


  1. Pet Shop Boys – Se a vida e (That's the way life is)
    Detta är en fantastisk låt, och tillika video. Jag brukar kolla på den när jag är stressad, när jag har någon deadline som kryper närmare och man känner att man inte under några som helst omständigheter kommer hinna klart. När den ”positiva stressen” förvandlas till ett stort ångestmonster i bröstet fungerar få saker lika bra som denna Pet Shop Boys-låt från 1996. Personerna i videon ser inte ut att ha några bekymmer alls, jag skulle kunna betala en stor del av mitt CSN för att bara kasta mig in där i ett par timmar.


    2. Ansiktet – Äckligt


    Okej, jag trodde typ aldrig att jag skulle länka till en R'n'B-låt. Men innan ni lämnar bloggen i protest så måste jag ge er en liten bakgrund. Ansiktet är ett projekt dels av Afasi från Afasi & Filthy, som också är en av grundarna till Maskinen. Jag får erkänna att jag tycker både Afasi & Filthy och Maskinen har gjort många bra och roliga låtar med smarta texter, som vänder och vrider på vad man är van att se inom olika musikgenres. Äckligt, med videon inräknad, ser jag som en parodi på ultrasexistisk r'n'b som jag också nämnde i förra inlägget. Estetiken påminner väldigt mycket om någon video av R. Kelly (förutom att de halvnakna tjejerna är utbytta mot killar). Texten är väl egentligen också det, men bara en mera ärlig variant. Jag tror inte man skulle höra R. Kelly sjunga ”Jag låg där naken och ängslig, baby” direkt. Roligt, tycker jag. Jag vet inte om jag gillar låten som låt, jag tror inte det – men tycker ändå att den är värd att uppmärksammas.


    3. Ok Go White Knuckles
    Det här är ju ett band som lite slagit igenom med att göra coola one-take videos, de flesta av er har förmodligen sett den här videon till låten Here it goes agian. White Knuckles är en mycket välkoreograferad video med mycket hundar och en get. Behövs det sägas mer? Nej! Tycker jag, det är väldigt svårt att inte skratta när man ser den. Njut. Låten är också ganska tung.


    4. Jens Lekman You are the light (by which i travel into this and that)

    Detta var den första Lekman-låten jag hörde, samtidigt som jag såg videon för många år sedan på ZTV. Jag gillar videons lågmäldhet, och när Jens kollar upp ur luckan på polisbilen i slutet på videon exploderar allt totalt i eufori, Iallafall för mig. Men sedan är jag ett väldigt stort Jens-fan också. Hans senaste släpp, EP:n An argument with myself är riktigt riktigt bra. Där fick ni ett litet bonustips i slutet på mitt inlägg. Ha det bra!
    Över till Jojje!     


    JOHAN SÄGER

    Tack Richard. Idag tänkte jag prata om musik som förtjänar en andra chans.
    För ungefär 2½ år sen så stod jag och Richard på ett fält bakom slottet i Kalmar och lyssnade på musik. Anledningen till detta var att Forever Young-turnén drog förbi där den dagen. Jag kom dit främst för att lyssna på Jakob Hellman och The Human League
    Dock var jag även lite sugen på att lyssna på Alphaville då man givetvis hört Big in Japan och Forever Young, två riktigt bra låtar.
    Där The Human League leverarade en av de bättre konserter jag sett så misslyckades Alphaville totalt. Jag blev besviken och dissade dem totalt.
    Nu 2½ år senare så satt jag i helgen och tittade igenom en kompis LP-samling och hittade just Forever Young-skivan och den var ju i stora drag helt episkt rakt igenom. 
    Det fick mig att tänka, det måste finnas fler än mig som har gjort samma misstag. 
    Därför tänkte jag tipsa om lite musik som man lätt har förbisett som bör ges en andra chans.

    1. Raymond och Maria. Ni kommer alla ihåg Ingen vill veta var du köpt din tröja, den blev hemsk då den spelades 800 gr/dygn. Men de har gjort så mycket mer. Deras andra skiva Hur mycket jag än tar finns alltid lite kvar tycker jag är riktigt bra. De har dessutom släppt en skiva på engelska nyligen då de har turnéat mycket i England, här är singeln, den heter The Fish Are Swimming Slower Every Year.



     2. Neil Young. Här är det väl snarare jag som har missat men efter att ha hört några av de senare skivorna där temat främst är dålig rock så hade jag gett upp Neil. I höstas hittade jag däremot den här klubbinspelningen som heter Neil Young Archives Volume I [1963 - 1972] från början av hans karriär. Jag lyssnade igenom den 3 ggr i rad när jag hittade den, nuff said!

    3. Experimentell dansk indie rock/pop. Det låter inte så himla bra. Men Efterklang lyckas. Ett band som är lätt att ha missat då de inte har fått så mycket uppmärksamhet i sverige. Lite melankoliskt är det, både musiken och dess brist på uppmärksamhet. Det här är deras senaste alster heter Magic Chairs.




    4. Ibland hamnar man på ställen man inte trodde man skulle dyka upp på. Tex en folkmusikfestival, där kan man stöta på band som Nordic (kolla Erik RydvallMetropol ) vilket jag gjorde i höstas. Helt klart annorlunda från allting annat man lyssnar på så är det ändå bra och är perfekt som bakgrundsmusik om man sitter och skriver musikblogg eller gör annat kul.

    Som en lite sista funderare. Är det inte jävligt tråkigt att vi inte längre använder oss av LP-skivor? 
    Albumomslag har ju helt spelat ut sin roll på något sätt nu när allt finns i molnet.

    (Kommer ni ihåg det här?)
    Tack för mig // Johan


    Veckans fråga: Vilket medium ska vi använda oss av tycker du?




    Stay tuned.
    Wednesday is just a week away


    Och just ja, här är veckans spotifylista med saker från blogginlägget, men som också KAN innehålla helt andra, mellanraderna-saker >>> Onsdagsmusik v 8



5 kommentarer:

  1. heppåer! Grymma videos ju! särskilt ok go. första gången jag såg den. Gött att ni är generösa med era tips och inte sjunker in i en genre! Må så bra pojkar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kouel att du gillar, Karin! De har manga bra videos som ar varda att kolla upp :) Vi forsoker halla bloggen bred men anda asbra.
      Hare fett nu du med! Heppareeee

      Radera
  2. Och Johan! Jag har sett Efterklang en gång live också, i köpenhamn! Då hade dem precis släppt den skivan, en kompis köpte den faktiskt - just på LP. :)

    SvaraRadera
  3. Babaganosh!

    Bra blogg, bra musik! härligt att ni rivstartade med synt i kubik, man ska inte blyga.. När jag fick höra om ideén om bloggen hade jag två band som jag väntade mig att Johan skulle droppa någon gång, Jens Lekman och Raymond och Maria, dock högg Richard den förstnämnda. Kan det varit så att det var han som drog Jens till ditt hjärta Johan? Hey, borde slänga in Richards låtar i spotifylistorna... där av lägger jag min röst på spotify, iallafall en lista som sumerar, Johan har det.

    Ni är grymma killar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gillar det Alle! :D Jag vet inte om jag vet mera jensig innan johan var det, vet ju iaf att johan hatade "Do you remember the riots?" av någon oförklarlig anledning, innan han blev frälst.
      Men alllll mina låtar ligger väl också i spotti-listan? Hoppas det iaf, det är själva syftet med listan.
      KUOUEL att du läser alltså, du är fet men inte fysiskt

      Radera