onsdag 29 februari 2012

Vecka 9: Kärleksveckan


RICHARD SÄGER
Hej hej! Richard här. Idag är det love in the air. Min medbloggare Johan har blivit facebookihop (och ihop på riktigt också, fast det var lite innan) med sin tjej, på samma dag som jag varit ihop med min tjej i två år. Detta måste såklart manifesteras i bloggen, det var faktiskt inte våran egen idé utan en kär läsare som hörde av sig och tyckte det. Och givetvis lyssnar vi på våra läsare! Kärlekslåtar it is!Vill du ge tips på vad vi ska blogga om går det bra att tipsa såklart, exempelvis genom onsdagsmusik@hotmail.com eller bara genom att kommentera på bloggen.

Till att börja med måste jag säga att jag aldrig lyssnat så mycket på kärlek-kärlekslåtar, mest har det varit låtar om krossade hjärtan och förhållanden som gått åt skogen som fallit mig i smaken, så som låtar av 
The Smiths, Jens Lekman, Magnetic Fields och Flowers from the man who shot your cousin. Även svenska Melissa Horn och Sibiria har ju gjort många starka sådana. Jag skulle nog kunna skriva 10 riktigt matiga blogginlägg om sån musik – men! Det håller inte nu när jag och Johan har det så trevligt på den fronten.

Mitt första tips får ändå bli något mellanting mellan polerna, dvs mellan det sjukt deppiga Smiths och kanske motsatsen, vad nu det kan vara. Beatles kanske. Iallafall första tipset är svenske Olle Ljungström  med låten Vi är som gjorda för varandra från den eminenta skivan En apa som liknar dig, från 2000. Jag tycker den är fin för att den beskriver att man kan gilla varandra fast man är olika.

Framsidan till "En apa som liknar dig" från 2000

Mitt andra tips är också svenskt/skånskt. För kanske 7 år sedan hörde jag bandet Björns Vänner första gången, då med låten Åkrar och himmel. Jag älskade den låten då och älskar den än idag. Länge hade jag bara den som mp3 på datorn, jag tror min bror fick den på någon bland-cd. Men ungefär 4-5 år senare kollade jag upp bandet mera, och köpte skivan Får ett eget liv, som är någon konstig post-splittring-skiva. På den finns iallafall fantastiska låten Anna Wennergren som jag tycker är ärlig och vacker. Den börjar t.ex. med textraden ”Jag är kär i Anna Wennergren år 2000 09 22, blåa ögon och svart krulligt hår”. En gång läste jag en intervju med sångaren där han sa att Anna är påhittad och att han bara ville att låten skulle verka helt ”verklig”. Men det skiter jag i – den är ändå sjukt bra.

Mitt tredje tips blir fan också svenskt. Jag vet inte varför det blir så den här veckan. (Jag har kanske hemlängtan?) Det är en låt som heter I love you, you imbecile av Pelle Carlberg, som för övrigt hade det bandet Edson på 90-talet. Den är väl egentligen lite som mitt första tips, att man kan leva med varandras downsides, och att man faktiskt kan gilla det också.

Pelle Carlberg är bra, du borde kolla upp honom om du gillar myspop!

Mitt fjärde tips är något helt annorlunda än de tre tidigare ganska indie-poppiga tipsen, jag vill slå ett slag för den ultrakommersiella, helt fantastiska låten från '86 – Lady in red med Chris de Bourgh. JAG TYCKER DEN ÄR BRA. Där tog jag förmodligen självmord rent karriärmässigt om man skulle få för sig att slå sig in på musikjournalistikbanan, men det är det värt – den ÄR bra. Ännu bättre blir den om man kollar på när Anders och Måns framför den HÄR. En gång framförde jag och Johan den faktiskt också, men det är en annan historia.

Det sista tipset behövs det inte skriva så mycket om, det blir helt enkelt All is full of love av Björk. Den är grym. Monumental men ändå ganska ambient. I videon är dessutom Björk en robot, kolla här.

Björk är värd att beundra

Det var allt för mig denna kärleksfulla vecka! Över till Johan!

JOHAN SÄGER
Johan här, nu kör vi!
Häromdagen så blev jag officiellt ihop med min tjej(alltså på facebook) och så firade Richie-Rich 2 år med sin tjej samma dag! Ett sammanträffande som vi ska fira med Tema Kärlek.

Kärlek är ju en fin känsla som det skrivits en himla massa låtar om. Då det finns så många låtar så kan det ju vara svårt att veta vart man ska börja.
Det problemet har inte jag däremot. Tänkte först visa en liten snutt ur Scott Pilgrim Vs The World, där Michael Cera spelar en låt till tjejen han tycker om, kolla HÄR
En film med ett skönt rätt punkigt soundtrack som till stora delar görs av det påhittade garagepunkbandet "Sex Bob-omb" som huvudkaraktären Scott spelar i.

Med det avklarat så tänkte jag tipsa om en riktigt bra engelsk singer/songwriter och speciellt en låt som jag tycker väldigt mycket om.
Första gången jag såg henne, spelade hon i Annedalskyrkan på Way out West och hon har nu släppt hela 3 album trots att hon "bara" är en 90a. Första låten jag ska tipsa om heter Goodbye England (Covered In Snow). Laura Marling har många fina finurliga texter som tex i den här låten sjunger hon : 
 
"And I tried to be a girl who likes to be used
I'm too good for that.
There's a mind under this hat"
 

Såhär ser Laura Marling ut när hon spelar

2a tipset: I want a house  med Twin sister.
Man blir ju kär i den här enkla lilla låten. Som visar att man inte behöver krångla till den så himla mycket för att göra bra musik. Videon är gjord av en kompis till mig och Richard som pluggar konst i det stora äpplet.

3. I just want you av Hellsongs. Vet inte riktigt hur många som vet om det svenska bandet Hellsongs. De gör iaf. lounge-covers på hårdrockslåtar och det här är en cover på en låt från Ozzy Osbourne. Det är kul att de gör någonting nytt med en genre som jag själv har helt gett upp hoppet om. Bra blir det också. Första låten jag hörde från det här bandet var Run to the hills, som är deras bästa låt, men den är ju inte så kärleksfull så jag fick ta den här istället. 

Mitt sista tips är Magic Bus av The Who. En helt underbar kärlekslåt som är på gränsen till galenskap och handlar om hur en kille vill köpa bussen som tar honom till hans flickvän. Jag blir alltid helt glad av att lyssna på den här låten.



Det var allt för den här veckan. Tack David som bistod med temat och tack du som läste. 
Vill du vara med och påverka vad vi ska skriva om nästa vecka så skriv i vårt komentatorsfält eller skicka mail till oss.
Puss och High five!
//Johan

Stay Tuned 
Wednesday is just a week away

Veckans spotifylista med saker som nämnts i bloggen och andra bra saker >> Onsdagsmusik v 9

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JOHANS FLICKVÄN GÄSTBLOGGAR
Ett litet gästinlägg såhär på den fina bloggen onsdagsmusik.
En liten favorit i kärlekslåtsdjungeln är Mer av dig med Joakim och Joel
Inte minst på grund av den riktigt mysiga videon med pojkar i pastellfärgade shorts och den utomordentligt fina känslan man får av den.

RICHARDS FLICKVÄN GÄSTBLOGGAR

Jag vill tipsa om Rickard Jäverlings skiva two times five lullaby. En skiva jag impulsköpte på second hand rea i skivaffären Mono i Glasgow. En fin och lugn skiva, speciellt när man har lite hemlängtan. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar