onsdag 18 april 2012

Vecka 16: Covers

RICHARD SÄGER

Hejhej!
Idag, i dessa fruktansvärda Så-mycket-bättre-tider ska vi prata om covers – ett väldigt brett begrepp där många bra låtar genom åren totalslaktats. T.ex som när Limp Bizkit sabbade upp The Whos klassiker Behind Blue Eyes, när Darin gjorde ett halvhjärtat försök på Coldplays Viva La Vida eller när - håll i er nu (jag fick precis nys om det själv faktiskt) – Avril Lavinge gjorde Lennons Imagine.. Men det värsta är ändå West Lifes arkebusering av en av mina favoritlåtar genom alla tider , Terry Jacks Seasons in the sun.
VAD TÄNKER FOLK MED?! AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!

Nåväl med det sagt, det har ju faktiskt gjorts bra covers också och det är det som jag och Johan ska prata om och ge er tips om idag denna trevliga onsdag.

  1. Nouvelle Vague – ett franskt band som uteslutande gör jazziga covers. Exempel på låtar är Too Drunk To Fuck (av Dead Kennedys) och Love will tear us apart (av Joy Division). Trots att de ger sig på ganska 'svåra' låtar så blir det väldigt personligt, jazzigt och mysigt. Kolla upp, det finns mycket gott att hämta där.
Gapande fransmän i Nouvelle Vague

  1. Ett annat band som uteslutande gör covers fast mera punkpoppiga sådana är Me First and the Gimme Gimmes, ett band jag lyssnade väldigt mycket på när jag hade min sån period i åttonde klass någon gång. Jag vet inte om det mest är av nostalgi som jag fortfarande gillar deras låtar men jag tycker många av dem är rättså bra och ganska roliga. T.ex deras version av I Believe I Can Fly, från början gjord av R.Kelly.

          3. Skivan Andra sjunger Olle Ljungström som massa kända svenska artister medverkar på, är faktiskt väldigt bra. Jag tycker väldigt mycket om Olle Ljungström och hans låtar, och den här skivan behandlar hans fantastiska låtar med oerhörd värdighet. Jag tror man kan gilla skivan även om man inte har hört Olles original (men givetvis borde man lyssna på dessa också!). Mina favoriter är nog när Jocke Berg (från Kent) gör Nåt för dem som väntar (det låter verkligen som en Kent-låt) och Emil Jensens och Ane Bruns version av Vissa funktioner .

Andra sjunger Olle Ljungström är precis vad den heter, men bra.


Det får räcka! Jag ber om ursäkt för att jag typ "tipsade" om fler dåliga covers än bra. Över till Johan!

JOHAN SÄGER
 Hallo igen, idag är det onsdag och jag och Richard ska prata covers. Jag håller med Richard om att det cover-scenen har varit katastrofal på sina kanter. Så jag tänkte självklart förlänga den listan något. Tex att de bortglömda Hjalle och Heavy gjorde en svensk variant av Beatles Yellow Submarine, att E.M.D har gjort Save Tonight. Nu är ju visserligen det här enligt mig två riktigt dåliga band, men det finns ju även bra band som gjort snedsteg. Anna Ternheim gjorde en cover på Fly Me To The Moon som inte alls är bra. Sen så kanske Moneybrothers version på Fulla för kärlekens skull kunde ha varit bättre om han inte gjorde den exakt såsom Plura gör den

Jag tror att receptet för en riktigt bra cover är att:
1. Den ska ha några år på nacken, detta så att man lyfter fram låtar som kanske är bortglömda för den stora massan.
2. Man måste sätta sin personliga prägel på låten, en cover är inte en kopia.
3. Bryt mot regel 1 och 2 ifall du gör låten bättre än originalet.

Nu till de riktiga låt-tipsen.

Läste häromdagen att Martin Burström hade gjort en synthig cover av Bruce Springsteens Youngstown. Framförallt tycker jag att det är en skön cover just för att det är ett totalt genre-byte men också för att texten är översatt till svenska på ett genialiskt sätt. Att det dessutom andas 80-talssynth är ju bara ett plus.


Jag har tipsat om Hellsongs förut på bloggen men kan inte riktigt låta bli att göra det igen. Ett band som gör lounge-covers på hårdrockslåtar och tar fram melodierna ur originallåtarna. Med en enkel ensamble av sång, piano, gitarr och ibland lite hammondorgel lyckas de skapa avskalade låtar som även jag som avskyr hårdrock tycker om. De har släppt två skivor Lounge och Hymns In The Key Of 666 vilka båda är riktigt bra.

Helvetessånger
Sen finns det vissa låtar som har mer än en bra cover. Mitt lilla exempel för detta är Bob Dylans All Along The Watchtower som sen gjordes i en grym version av Jimi Hendrix. Men för några år sen så gjordes även en cover på denna utmärkta låt av Bear McCreary som gjordes till serien Battlestar Galactica.

Det var allt för den här veckan.
Veckans fråga lyder: Kan man kalla en remix för en cover? Om man jämför tex. 
Future Breezeversion  av VisageFade To Grey.

Här är veckans coverlåtlista -------> Onsdagsmusik v 16
Glöm för guds skull inte att besöka och gilla våran FB-sida också: http://www.facebook.com/Onsdagsmusik

Stay Tuned
Wednesday is just a week away

P.S. Stoppa presserna! Har ni sett när Familjen gör sin version av Panta Mera-reklamen? Riktigt grymt faktiskt! Kolla här nedan! /R. D.S.



4 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Känns som att covers-grejen är som ni skriver väldigt bred och att det nog kan bli en Covers #2 någon gång - med tex Eveclears Brown Eyed Girl ;) Kul att läsa om horribla covers i början - och jag visste inte att Avril gjort Imagine... Det borde ju typ räknas som helgerån. Det var VÄLDIGT dåligt. Håller dock inte med om att Ternheims Fly me to the moon är dålig. Diggar hela den Sinatra-EP:n faktiskt.

    Annars ber jag att få tacka för mycket fina tips den här veckan. Olle Ljungström-skivan verkar ju kanon - borde nog börja lyssna på honom som helhet också känns det som. Jockes låt var ju asbra.
    Och Hellsongs var ju ett skönt gäng! Skönt att höra Black Sabbath och så sådär sjukt avskalat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag övervägde faktiskt att nämna Brown Eyed Girl, borde kanske gjort det istället för att skriva om Me First, men de är ju roliga faktiskt.
      Jag har aldrig gillat Anna Ternheim så mycket så jag uttalar mig inte i den frågan! ;)

      Ja, den skivan är väldigt bra tycker jag, och Jockes låt är typ bäst. Men yes, jag tror du skulle uppskatta Olle! Har inte hört hans senaste men annars är alla skivor grymma. Det finns en sjukt bra dokumentär om honom också som heter "En film om Olle Ljungström", det kan vara en väg in i Olle-världen.

      Radera
  2. Tack så mycket Calle!
    Det svåra med covers kan ju vara att man ibland jämför dem med originalet och då anser jag iaf. att Sinatras version av Fly Me To The Moon är mycket bättre då han har en bättre ansats i sången än Anna har. Men såklart det är en smaksak, annars tycker jag om Anna Ternheim en himlans mycket :)
    Det är lite som Scissors Sisters version av Comfortably Numb, är det ett genidrag eller en slakt på originalet? (Själv anser jag nog att det är ett genidrag).
    Roligt att du gillar Hellsongs, har du hört något från dem förut? Och vad tycker du om remixisar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar, självklart är ju Fly me to the moon-originalet bättre än Annas, men som du säger får man ibland titta bakom själva jämförelsen :)
      En artist som brukar göra coversen BÄTTRE än originalet är ju Johnny Cash. Nine Inch Nails har tex sagt att efter Cash gjorde deras "Hurt" att "den låten är inte våran längre - det är Cashs låt nu". Han var extremt kompetent med covers, mister Cash. Och överhuvudtaget, för den delen.

      Visste inte att comfortably numb var en cover faktiskt! (på samma sätt som många säkert tror att Avril gjort imagine... det är baksidan med covers det).
      Nej, Hellsongs var nya, så tack för tipset! Skönt, avskalat och mysigt :) bisarrt att höra ozzy och andras ganska hårda, lite småsjuka texter sådär lugnt och med omtanke. Nästan läskigare ;)

      Radera