onsdag 25 april 2012

Vecka 17: Livets frågor

RICHARD SÄGER

Hej kära läsare! För att ni ska lära känna oss lite bättre, en blogg ska ju på något sätt vara personlig, så ska vi den här veckan intervjua varandra. Vi har ställt 5 frågor var till varandra, som handlar om musik såklart. Without further ado, här är Johans frågor till mig:

1. Om du fick ta med dig en boombox och en artists låtar till en öde ö, vems musik skulle du ta med?
Svar: Klassisk fråga! Fast oftast brukar den ställas vilken skiva man skulle vilja ha med, så om jag tolkar den här frågan rätt får jag alltså ha med alla låtar som en artist har gjort. Isåfall säger jag nog ett av mina favoritband, som också gjort många skivor (vilket underlättar på en öde ö då man får lite fetare utbud) - nämligen CAKE. (Ja, det ska stavas så, med stora bokstäver, oavsett vad spotify säger). En anledning till att jag väljer dem är att de blandar så mycket olika genrer, hiphop, country, funk, vanlig pop osv. Då finns det något för alla trista dagar på den där ön, tänker jag. T.ex den poppiga Ain't No Good eller rappiga Short Skirt/Long Jacket. Sidospår: Jag var dock och såg CAKE live i Edinburgh förra året, det var tyvärr ingen höjdare.

På första frågan svarar jag CAKE!

 2. Vad är ditt lyckligaste musikminne?
Svar: Detta får bli en s.k. draw. Jag blev helt otroligt glad när jag såg The Human League körde paradlåten Together In Electric Dreams som extranummer när jag såg dem i Kalmar för några år sedan. Det var episkt. Sedan så är ju fallet så att jag träffade min flickvän under en  Tiger Lou konsert så givetvis är det ett glatt minne! Dock är jag inte jätteförtjust i Tiger Lou (föruom en låt, den som alla gillar -  Oh Horatio ).

3. Du får ursäkta den här frågan men jag har suttit och tittat på gamla The Who-videos halva förmiddagen. Vilket är enligt dig världens bästa rockband?
Svar: Jag vet inte om jag lyssnar grymt mycket på klassisk rock. The Who har iallafall varit en av mina favoriter, men det vore ett ganska tråkigt svar då du nämner det i frågan! (Samt som svar på en av mina frågor som jag redan läst då det är skrivet innan jag skriver detta, även om detta kommer först i bloggen. Wicked). "Världens bästa", det är fan svårt alltså - men jag måste nog ändå säga Patti Smith, (nu är ju hon artist och inte ett band, men ändå.). Hon är grym. Fast jag borde kanske sagt Queen.

4. Richard, du som är en konstnär in the making. Vilket band/ anser du är snyggast rent estetiskt? Om du tar med både hur de ser ut på scen, albumcovers och all sorts grafik som omger dem. 
Svar: Det får bli en draw igen här alltså. På ett sätt kan ju inget band mäta sig med Kraftwerk i detta avseende. Deras skivomslag är sjukt snygga, deras attityd och stil under liveframträdanden helt fantastisk och grafiken är otrolig. Kolla t.ex denna spelning:



Men, det känns också som ett lite för väntat val, så därför vill jag också nämna Neutral Milk Hotel också,  egentligen bara för det här skivomslaget, till bandets andra (och sista?) skiva In the aeroplane over the sea :
Så. Sjukt. Snyggt.

Annars kanske inte bandet var så himla snygga, (fast stilen är iochförsig ganska soft) och även om frågan var om det totala estetiska intrycket så spelar det ingen roll när ovanstående skiva ser ut som den gör! Världens snyggaste.

5. Om en specifik låt alltid spelades när du gick in i ett nytt rum, vilken låt skulle vara din entrélåt?
Svar: Jag har ofta fått höra att jag är den "vitaste" snubben folk känner så bara för att skulle jag välja dennaDa Youngsta's fantastiska låt från 1993. Jag tycker den är bra alltså, jag skulle inte ha den som skämt.

Tack för intervjun Johan nu ska jag intervjua dig!



JOHAN SÄGER

Hej! här är Richards frågor till mig:
1. Finns det någon låt du verkligen skäms över att du gillar?
Svar: Såklart det finns. Jag fick en skiva av bandet Dune, tysk euro-trance. Det finns en låt där som spelade en stor del av en rave-picknick vi en gång hade. Låten heter I Can´t Stop Raving och jag skäms ordentligt att jag tycker om den, för den är verkligen jättedålig men på något sätt har den fastnat i min hjärna. Sen finns det givetvis andra låtar som inte är helt okey att tycka om som tex Infinity med Guru Josh Project men angående det så skäms jag inte på samma grad som Dune-låtarna.
90-talsmusik

2. Jag tror jag vet svaret pa denna frågan, men vilken artist / band är du mest glad att du har nuddat och/eller pratat med?
Svar: Det är ju helt klart att jag hjälpte sångaren i Bob Hund att klättra på kravallstängslet någongång under låten Ett fall & en lösning  när han spelade på Arvikafestivalen 2009. Bob Hunds konserter är ju en skön blandning av kaos och ren energi så det var roligt att kunna hjälpa Thomas Öberg litegrann. Sen har jag hört i andra hand att jag har kramat Name The Pet, under en konsert i Linköping. Det kommer jag själv inte ihåg av skäl som ni själva får klura ut.   
Hela härliga Bob Hund-gänget
3. Vem (eller vilka) tycker du är genom tidernas bästa textförfattare?
Svar: Klurig fråga Richard, men jag svarar kort och gott Jens Lekman. Jag vet att han har fått mycket cred på den här bloggen men han förtjänar det också. Anledningen till mitt val är att han skriver texter som går att förstå, är roliga men också ärliga. Det finns säkert någon annan som skriver bättre texter men jag tror att anledningen till att jag ger Jens den här platsen som tidernas bästa textförfattare är att hans musik framhäver texterna. Ofta blir det ju ofta så att texterna kommer i andra hand mot musiken. Jag tycker att Jens musik snarare gör texterna bättre. Här kommer ett bra exempel på detta.  
Vi pratar om Jens igen
4. Om du fick möjlighet att ta plats i ett band, som finns nu eller har funnits, vilket skulle det då vara och vilken position i bandet skulle du ha?
Svar: Jag skulle tagit platsen som gitarristen Pete Townshend i The Who. Ett band som blev känt för deras sjuka live-framträdanden. Utöver det så gjorde de en hel del speciella saker som att de gjorde 2 st rockoperor. Här är ett liveframträdande med låten Won´t Get Fooled Again.

5. När du har svintråkigt på ditt sommarjobb i sommar, vad för musik kommer du lyssna på för att få tiden att gå?
Svar: Jag har tänkt att lyssna igenom lite gamla artister ordentligt. Några av de jag ska lyssna på är The Clash, Neil Young och en massa gamla Depeche Mode-låtar.

Det var allt för den här veckan. Tills nästa vecka får ni gärna ställa egna frågor till oss i kommentatorfältet.
Och här är veckans lista, som sammanfattar bloggen rent musikmässigt--->Onsdagsmusik v 17

Stay Tuned
Wednesday is just a week away

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar