onsdag 2 maj 2012

Vecka 18: Vårens toner

RICHARD SÄGER

HALLÅ!
Vi har ju tidigare pratat om "Vårens Primörer", där vi tog upp aktuella skivsläpp som kommer under våren - men idag är det mera våriga låtar som är temat. Låtar som andas is som smälter, blommor som kryper upp ur jorden och (jag vet inte) när någon galning börjar grilla redan i februari.

Mitt första tips är faktiskt väldigt märkligt, men jag att kanske bara 1% av er som läser detta har hört den förut. Låten jag pratar om är Spring has sprung av Terry Scott Taylor. Jag embeddar den som en youtubevideo här nedan så att ni kan ha den som ett sorts soundtrack när ni läser resten av inlägget:
Låten är förövrigt med på dubbel-cd:n Imaginarum som är en dubbel-cd innehållande sountracket till det fantastiska dataspelet The Neverhood, som släpptes 1996. Terry Scott Taylor gjorde samtliga låtar och ljud till spelet, och han har verkligen gjort ett fantastiskt och sjukt roligt jobb. Och mentalsjukt.

Nästa tips blir kort och koncist svenska bandet Suburban Kids With Biblical Names med låten Funeral Face, för den fantastiska våriga textraden: "...soon it will happen the sun will go murder the snow." 
Annars tycker jag sån här musik, mjuk indiepop (eventuellt "tweepop") är kanske den mest våriga för mig. Här kommer tre snabba tips inom den vågen;
Suburban kids with Biblical Names sjunger om att solen ska mörda isen

JOHAN SÄGER

Nu när våren är sprungen och vitsippor blommar så tänkte jag och Richard att vi skulle ta upp lite musik som  har våren som tema. För att sätta ett exempel så sitter jag just nu ute på gräsmattan utanför min lägenhet i det studentghetto som jag bor i och lyssar på Lovely Day med Bill Withers. En låt som får varje dag att bli bra trots en dator som krånglar och ökande kaffepriser i världen.
Bill är en stilig snubbe
Mitt andra lilla låt-tips är från Engelska Friendly Fires. Ett indiepopband som har blandat in ganska mycket dance-vibbar i sin musik och även om debutalbumet är starkare än det senaste albumet så har jag fastnat för en låt där som heter Hawaiian Air och textraden "Skipping the meal for a G&T". En mentalitet som helt klart hör våren till :)
Kanske inte det bästa måltidssubstitutet
Ett riktigt vårband är ju Noah And The Whale, de har ju tillochmed gjort ett våralbum som heter The First Days of Spring. Den låt som jag först kommer att tänka på däremot är deras 5 Years Time som handlar om hur en kärlekshistoria skulle kunna vara om 5 år. Som vanligt med Noah And The Whale så finns det en riktigt vacker och roligt musikvideo till som jag tycker är mycket värd att titta på HÄR. I den så ser man även en ung Laura Marling, då hon var medlem i bandet under deras första skiva. 

Nästa onsdag så tar vi upp ett annat tema. Vill ni vara med och påverka vad det blir eller diskutera det här inlägget så får ni gärna kommentera här under i bloggen. Annars så önskar vi er en asbra vårig vecka tills vi syns nästa vecka.
Här kan ni lyssna på den här veckans grymma spotifylista ----> Onsdagsmusik v 18

Stay Tuned
Wednesday is just a week away


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar