onsdag 9 maj 2012

Vecka 19: Ying & Yang!


JOHAN SÄGER

Då jag för några dagar sen fyllde år så gäller vissa specialregler på bloggen. En sak med att fylla år är ju just att man får sina önskningar uppfyllda såkallade födelsedagsönskningar. Min önskan var att, förutom att se två snygga blondiner hångla, prata om något som ligger mig varmt till hjärtat här på bloggen. Därför tänker jag prata om filmmusik idag.

Film nr 1: Top Gun
Förutom att vara machofilmen nr 1 så har även Top Gun ett riktigt bra soundtrack. Från kärleksballaden Take My Breath Away av Berlin som vann en Oscar för bästa filmlåt. Till Danger Zone som är en riktigt bra 80-talsrocklåt av Kenny Loggins. Rolig fakta angående Danger Zone är att den ursprungligen skulle ha spelats av bandet Toto men pågrund av någonsorts rättstvist så blev det inte av och tur var väl det. Top Gun är planerad för att ges ut 2012 omgjord till 3D. . .
Maverick och Goose. Manlig kärlek när den är som bäst
Film nr 2: Be Kind Rewind
En film gjord av regissören Michel Gondry som gjorde den otroligt bra filmen "Eternal Sunshine Of A Spotless Mind". Det här är däremot en helt annan film. Historien kretsar delvis sentimentalt runt jazzpianisten Fats Waller och musiken är mycket inspirerad av gammal jazz. Vilket jag tycker är underbart, tex covern på just Fats Waller-låten Your Feets Too Big som huvudkaraktären och rapparen Mos Def  sjunger på. Men också gammal musik som den glada Nothing from Nothing av Billy Preston. Det här är en måste se film och då inte bara för musiken utan också för att den är jätterolig. Bli inte avskräckta av att Jack Black spelar i den. Den är värd att se ändå. Och lyssna på.
Var inte rädd för Jack Black!
Film nr 3: TRON: Legacy
En uppföljare till scifi-klassikern TRON som inte är överdrivet bra. Förutom angående en sak. Jag vet inte hur Disney kom på genidraget men de lät iaf Daft Punk göra musiken. Resultatet blev en blandning mellan klassisk amerikansk stämningsfull filmmusik och deras egna elektro/dancemusik. I en cameo så är de med och spelar låten Derezzed som är den starkaste på albumet. I samma klipp lurar också David Bowie omkring.
Daft Punk in costume
Över till dig Richard. Har hört att du ska prata om musikfilm istället för filmmusik?

RICHARD SÄGER


Det ska jag minsann då det är din födelsdagsönskan! Ingen heeeeeelt lätt uppgift, men ska ge mig på det med oväntad entusiasm. Den första musikfilmen jag tänkte prata om är The Commitments från 1991. Den handlar om ett blues/soul-band som jobbar hårt för att slå igenom. Bandet finns inte "på riktigt" alltså, men trots detta släpptes två skivor av "bandet", samt en 'best of'. Jag har inte sett filmen på flera år, men vill minnas att den är ganska dålig. Men trots detta, och trots att jag inte gillar varken soul eller blues så mycket så finns det några bra låtar av dem. Lyssna t.ex. på Mustang Sally.Jag har ingen aning om ifall det är skådisarna i filmen som spelar musiken på skivorna, jag tror inte det. Förutom sångaren, Andrew Strongsom haft något av en solokarriär.


Mitt andra tips är bättre, nämligen TommyDen bygger givetvis på The Whorock-opera med samma namn, som handlar om den blinde och döve pojken som är extremt bra på flipperspel. Filmen är en musikal, och är bra! Sångaren i The Who spelar huvudrollen och andra kända personer är med också. T.ex. gör Elton John en grym version av orginallåten, Pinball Wizard, som just handlar om den unge Tommy. Lyssna på den kan ni göra här.                 
Om du gillar The Who, eller bara bra film bör du se denna!

Nu har vi pratat om en spelfilm om ett fiktivt band och en filmatisering av en rock-opera, så nu är det dags att gå in på dokumentärplanet. Har ni sett fantastiskt roliga Anvil! ? En dokumentär om just
hårdrocksbandet  Anvil, som är ett band som trots att de spelat med de "stora killarna" och släppt flera skivor, aldrig riktigt slagit igenom. De har dock en del hardcore-fans men kan långt ifrån leva på sin musik. I början av dokumentären får man se sångaren som arbetar med att köra ut matvaror till skolor. I dokumentären får man följa bandet när de ska spela in en ny skiva och bege sig ut på en turné. Alltihopa är väldigt oglamoröst och en vacker skildring av ett band som kort sagt bara haft otur. Eller så är de ett riktigt dåligt band som haft just tur - jag vet inte. Men se filmen! Jag är ju ingen hårdrockare någonstans men om man vill lyssna på bandet i fråga så får nog min rekommendation bli Metal on Metal.
Sam Dunn vinner pris för sin dokuemntär

Om du som läser detta är hårdrocksintresserad så måste jag passa på att rekommendera filmen Metal: A headbanger's Journey, som är en film av antropologen Sam Dunn. I den åker han runt och intervjuar hårdrocksband och fans, samt benar ut alla begrepp som finns inom metal; som t.ex. black metal, trashmetal, death metal, doom metal och en massa annat jox.

Sist men inte minst måste jag tipsa om den märkliga och drömska spelfilmsdokumentären I'm not there som handlar om 
Bob Dylans liv. Den är fin på alla sätt, och alla som spelar Dylan gör det på sitt eget vis. Bäst är nog Cate Blanchett, som också är mest porträttlik. Det är också den enda Dylan-filmen som använder hans orginalmusik.
Sådär, damer och herrar, det var veckans tips! Mitt mest hårdrockiga inlägg hittills tror jag, otippat men kanske kul? Vad tycker du?
Här är
veckans spotifylista som sammanfattar blogginlägget ganska bra, men som också kan innehålla andra saker--------------->
Onsdagsmusik v 19

Veckans fråga: Vilken musikfilm eller filmmusik gillar du bäst?
Här kan du gilla oss på facebook, där händer det ibland grejer mellan inläggen och platsen där alla hardcorefans-hänger----> http://www.facebook.com/Onsdagsmusik .


Stay Tuned
Wednesday is just a week away

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar