onsdag 16 maj 2012

Vecka 20: Johan är sjuk

RICHARD SÄGER

Hej kära bloggläsare,
Idag skulle vi egentligen skriva om ett asroligt ämne, men det får bli nästa gång - då min kära medbloggare Johan har sjukat ner sig totalt och ligger och svettas i sina feberdrömmar.

Så, det får helt enkelt bli sjukdomstema idag på bloggen - någon form av konstig krya-på-dig-lista till Johan helt enkelt.

Jag hoppas ju så klart att du blir frisk snart, Johan, kämpa på och var glad att du inte har den sjukdomen som den här låten handlar om;


Låten är en av många feta från filmen Team America, som har några år på nacken nu - men som fortfarande är sevärd.

Det första spotify-tipset på detta något märkliga inlägg är troligtvis det mest otippade hittils på den här bloggjäveln - nämligen Möt Mej I Din Djungel av Wilmer X. Den handlar ju dock om feberdrömmar i djungeln, (dessutom var det min brors favoritband när han var liten), så det känns ändå relevant för veckan.

Det andra tipset är dock betydligt bättre på alla vis, och handlar om en tjej som vill att den hon är kär i ska bli sjuk så att hon kan få pyssla om denne (nu hoppas jag ju att Johan ska bli frisk) men ändå. Låten är bra och heter Get Sick Soon och är gjord av svenska Annika Norlin aka Hello Saferide aka Säkert!.
Även Andreas Söderlund målar upp ett liknande scenario i Jag vill va sjuk med dig.

När man är sjuk behöver man ju ofta piller så nästa låt i ordningen blir Horse Pills av The Dandy Warhols som jag snackat om tidigare i bloggen. Det är en fantastisk rock-låt, jag älskar den "släpiga" sången som Courtney Taylor alltid levererar så bra.

Det ganska okända Boston-baserade funkbandet Lettuce har gjort en bra låt som heter The Flu som är svängig och mycket lyssningsvärd. Nog inte världens skönaste låta att lyssna på om man just influensan kan jag tänka mig, eller vad tycker ni som är sjuka därute just nu som just nu lyssnar på låten?






Vad Johan än tar för medicin just nu så hoppas jag att den funkar, så att han kan blogga nästa vecka igen, och att det inte blir som när skäggige Everett i Eels sjunger att The Medication Is Wearing Off. Det är dock en stört bra låt, och den andra av detta band som jag tipsar om i bloggen, tror jag.

En annan skäggig man som sjunger om sjukdomar är Sam Beam, som arbetar under namnet Iron And Wine. Låten jag pratar om heter just Fever Dream och är från den ganska fulländade skivan Our Endless Numbered Days. Jag tycker hans senaste skiva rent ut sagt suger, men den här är väldigt bra. Jag äger den faktiskt på riktigt, i fysisk form. Hans finaste sång är nog dock Such Great Heights - även om det är en cover på Postal Services låt med samma namn.

Sist men inte minst, här har du Johan - krya på dig!

TACK OCH HEJ - TA HAND OM ER! Och kom ihåg att ta mycket handsprit och ät apelsiner så att ni inte också trillar in i feberns land.
Hoppas att ni gillar dessa sjukdomslåtar, jag slänger in lite annat med liknande tema i veckans spotifylista som ni hittar här--->  Onsdagsmusik v. 20; Johan är sjuk!
Veckans fråga: Vilken krya-på-dig-låt vill du ge till Johan där han ligger och febersvettas?



Stay tuned
Wednesday is just a week away


Glöm inte att kolla in oss på fejjan!

6 kommentarer:

  1. Man kan ju tänka sig att johan tar någon sorts medicin iallafall, sen vad är det färre som vet. Nu är det ju tråkigt att jag kommenterar just när Johan inte skrivit men denna låtlista från v20 är awesome, inte lång och inte klumpig men stört go, gissar på en snart frisk johan som har en sån dunderRichard som levererar blifrisklåtar sådär! :)

    SvaraRadera
  2. Medicin lär intas av herr T!
    Skönt att du gillar listan, Abbe! :-)

    Vilken diggar du bäst?

    SvaraRadera
  3. stabilt! Tja alltså jag vet inte, det beror lite på vilket humör man är på (klassiskt svar - jag vet helt enkelt inte)
    Jag tänkte att jag ska ju sälja kläder på två festivaler i sommar, har ni ett inlägg där ni gör en fet sommarlista som jag kan ha och rulla i min monter kan jag göra feta onsdagsmusik.blogspot.se-bandorollen eller nått, Kan vara störtigt värt! det är ju faktiskt en himla trevlig blogg...

    SvaraRadera
  4. Stört värt, vi kör! Säg bara vilken vecka du vill ha listan!

    SvaraRadera