onsdag 18 februari 2015

Vecka 8: The classic top 3


Det var inte bara musik som var bra 2005.
Kära läsare denna veckan ställer vi oss frågan vad för låtar lyssnar jag fortfarande på(ibland) som jag lyssnade på för tio år sedan. 2005 var året då youtube öppnade upp portarna, den sjätte Harry Potterboken släpptes och påven Johannes Paulus II kolar av. Ett helt klart händelserikt år då jag och Richie Rich fyller 16 år, vad lyssnade man då på för musik? Här får ni svaret i två stycken topp tre-listor, vad fan var bäst 2005? Johans Lista.

3. John Legend – Ordinary People, i min ungdom lyssnade jag mycket på John Legends skiva Get Lifted som var riktigt skön har jag för mig, den låten som stannat kvar längst i mitt minne är Ordinary People som handlar om just vanliga människor och kärleken, alltid kärleken.
2. Jamiroquai – Soul Education, när jag var 15 så introducerade Dan mig till den brittiska soul/funk/acid/disco-artisten Jamiroquai, något som totalt förändrade min musikhorisont. Jag hade svårt att välja vilken låt som skulle symbolisera Jamiroquais storhet men det blev Soul Education mest för de sjukt sköna stråkarna under hela låten.
1. Tiger Lou – Oh Horatio, på något sätt är det här min ungdom. Kan inte tänka ens hur många hundratals gånger som jag lyssnat på den här låten eller sett videon som jag länkar till här nedanför:
https://www.youtube.com/watch?v=dCxtgTlt3ao
Tiger Lou! Färglada boys.
Richards lista

3. Millencolin – Vulcan Ears runt 15-16 års ålder rörde jag mig i något Metal-skatepunk-träsk. Även om det inte är något jag sysslar med idag, så finns det ändå godbitar sm jag gillar för andra skäl än nostalgiska. Den här låten av Örebropunkarna Millencolin är en sådan. Bandet existerar fortfarande, men gjorde sin sista okej skiva 2002. Vulcan Ears är från 1995 och från skivan Life on a Plate vilket är en fantastisk samling svinkorta skejtpunklåtar.

2. Randy – X-Ray Eyes vi går vidare ned i detta träsk med ett annat svenskt band - nämligen Randy. Idag tycker jag dem inte är jättebra, förutom just den här låten. Den blir jag fortfarande pepp av när den shufflas fram, även om den handlar om en familj i splittring och så.

1. Cake – Commissioning A Symphony In C CAKE är ett band som jag upptäckte runt den här tiden, och det markerade egentligen mitt intåg in i popvärlden, ut ur metal-träsket så att säga, och således antagligen det viktigaste bandet någonsin för mig. Vissa av deras låtar har också inslag av rap, vilket jag tror har fört med sig att jag idag uppskattar gammal skön 90-tals hiphop.
Jag lyssnar ganska mycket på CAKE nu för tiden också, och jag har säkert tipsat om dem någon gång i bloggjäveln innan. Iallafall, detta är den låten jag föll för hos dem och en av deras bästa. Från näst bästa skivan.
CAKEs näst bästa skiva enligt Richard

Det var allt för idag. Tack och hej. Skriv gärna i kommentarerna eller på FB vad ni brukade lyssna på i tonårens mellanskede eller så. Puss. Jolle och Rijje. OCH DU HÄR HAR DU VECKANS LISTA MED ALLA LÅTAR SOM NÄMNTS FÖR HELVETE:
onsdagsmusik v.8: topp 3 classics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar